Volltextdatei(en) vorhanden
DC ElementWertSprache
dc.contributor.advisorGraßl, Hartmut (Prof. Dr.)
dc.contributor.authorBaumgartner, Michael
dc.date.accessioned2020-10-19T12:46:08Z-
dc.date.available2020-10-19T12:46:08Z-
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://ediss.sub.uni-hamburg.de/handle/ediss/3697-
dc.description.abstractThis dissertation proposes a method for automatic assessment of a trucking company's transport efficiency, without manual reporting routines. It focuses primarily on reducing freight transport-related carbon emissions. The goal is to define an instrument which shows the development of key performance indicators such as utilization (weight and volume), route efficiency, fuel use and carbon efficiency. The method could be used to monitor the reactions of trucking companies to external changes in order to find out which legislative measures are most relevant to carbon emissions and which operational efficiency measures are most effective. The monitoring method was developed while surveying the technology sector of computerized routing and scheduling systems and vehicle telematics. The dissertation asks whether the introduction of such systems will enhance transport efficiency in trucking companies with corresponding decreases in carbon emissions, and secondly whether it is possible to obtain further reductions in emissions by improving computerized routing and scheduling systems and vehicle telematics. Quantitive and qualitative methods produced positive answers to both questions.en
dc.language.isoenen
dc.publisherStaats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
dc.relation.isbasedonLéonardi, J., Baumgartner, M., 2004. CO2 efficiency in road freight transportation: Status quo, measures and potential , Transportation Research Part D: Transport and Environment, Volume 9, Issue 6, 451-464. Baumgartner, M., 2005. Vorrichtung und Verfahren zur Erfassung der Ausnutzung eines bewegbaren Laderaums. Deutsches Patent Nr. 10 2005 001 480. Baumgartner, M., Léonardi, J., Krusch, O., 2008. Improving computerized routing and scheduling and vehicle telematics: A qualitative survey. Transportation Research Part D: Transport and Environment, Volume 13, Issue 6, 377-382.
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.subject.ddc550 Geowissenschaften
dc.titleMonitoring and increasing carbon efficiency in road freight transport by today's improved computerized routing and scheduling and vehicle telematicsen
dc.title.alternativeMethode zur Verbesserung der Kohlendioxid-Bilanz im Straßengüterverkehr durch optimierte Dispositions- und Telematiksystemede
dc.typedoctoralThesis
dcterms.dateAccepted2010-06-23
dc.rights.ccNo license
dc.rights.rshttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
dc.subject.bcl43.62 Umweltbelastung durch Transport und Verkehr
dc.subject.gndStraßengüterverkehr
dc.subject.gndKohlendioxidemission
dc.subject.gndEffizienzsteigerung
dc.subject.gndInformationstechnik
dc.subject.gndMonitoring <Informatik>
dc.subject.gndKraftstoffeinsparung
dc.subject.gndDisposition
dc.type.casraiDissertation-
dc.type.dinidoctoralThesis-
dc.type.driverdoctoralThesis-
dc.type.statusinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.thesisdoctoralThesis
tuhh.opus.id4675
tuhh.opus.datecreation2010-07-13
tuhh.type.opusDissertation-
thesis.grantor.departmentGeowissenschaften
thesis.grantor.placeHamburg
thesis.grantor.universityOrInstitutionUniversität Hamburg
dcterms.DCMITypeText-
tuhh.gvk.ppn634645137
dc.identifier.urnurn:nbn:de:gbv:18-46757
item.advisorGNDGraßl, Hartmut (Prof. Dr.)-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1other-
item.fulltextWith Fulltext-
item.creatorOrcidBaumgartner, Michael-
item.creatorGNDBaumgartner, Michael-
Enthalten in den Sammlungen:Elektronische Dissertationen und Habilitationen
Dateien zu dieser Ressource:
Datei Beschreibung Prüfsumme GrößeFormat  
dissertation.pdfe698e7b9216429fac5b696e0fe430d27918.68 kBAdobe PDFÖffnen/Anzeigen
Zur Kurzanzeige

Diese Publikation steht in elektronischer Form im Internet bereit und kann gelesen werden. Über den freien Zugang hinaus wurden durch die Urheberin / den Urheber keine weiteren Rechte eingeräumt. Nutzungshandlungen (wie zum Beispiel der Download, das Bearbeiten, das Weiterverbreiten) sind daher nur im Rahmen der gesetzlichen Erlaubnisse des Urheberrechtsgesetzes (UrhG) erlaubt. Dies gilt für die Publikation sowie für ihre einzelnen Bestandteile, soweit nichts Anderes ausgewiesen ist.

Info

Seitenansichten

264
Letzte Woche
Letzten Monat
geprüft am 26.04.2024

Download(s)

105
Letzte Woche
Letzten Monat
geprüft am 26.04.2024
Werkzeuge

Google ScholarTM

Prüfe