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dc.contributor.advisorPapavero, Luca (Prof. Dr.)
dc.contributor.authorMarques Freitas Simões, Carlos José
dc.date.accessioned2020-10-19T13:10:36Z-
dc.date.available2020-10-19T13:10:36Z-
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://ediss.sub.uni-hamburg.de/handle/ediss/6118-
dc.description.abstractAround 40% of all patients with lumbal spinal stenosis (LSS) that are scheduled for decompression surgery present evidence of redundant nerve roots (RNRs) on their magnetic resonance (MR) images. RNRs are described as elongated and thickened cauda equina nerve roots that are visible in MR images in connection with LSS. Neither the aetiology nor the clinical significance of RNRs is completely understood. An RNRs classification system does not yet exist. The aims of the work were the following: to investigate the clinical significance of RNRs in patients with LSS; to test for significant predictors of RNRs; and to test the inter-rater and intra-rater reliability of a classification system for RNRs (ASED classification). For this purpose a systematic literature search with meta-analysis and two retrospective cohort studies were carried out. Based on the results it was concluded that RNRs are a negative prognostic factor in LSS patients. There are multiple factors strongly associated with the presence of RNRs in patients with LSS. LSS severity grade and the number of LSS levels are the strongest predictors of RNRs. Furthermore, the ASED classification for RNRs is reliable and feasible. It should be used to complete the MRI reports of LSS patients with evidence of RNRs.en
dc.description.abstractBis zu 40% aller Patienten mit lumbaler Spinalkanalstenose (SKS), die eine Dekompressionsoperation benötigen, weisen Redundant Nerve Roots (RNR) in den präoperativen Magnetresonanz (MRT) Bildern auf. RNR werden als verlängerte, verdickte und geschlängelte cauda equina Nerven beschrieben, die im Zusammenhang mit SKS im MRT sichtbar sind. Weder die Ätiologie noch die klinische Bedeutung von RNR sind eindeutig untersucht. Eine Klassifikation für RNR existiert nicht. Ziele der Arbeit waren: die klinische Bedeutung von RNR zu untersuchen, signifikante Prädiktoren von RNR zu identifizieren und die Reliabilität von einem Klassifikationssystem für RNR zu testen. Für diesen Zweck wurden eine systematische Literaturrecherche mit Metaanalyse und zwei retrospektive Kohort Studien durchgeführt. Basierend auf die Ergebnisse lassen folgende Schlussfolgerungen ziehen: RNR sind ein negativ prognostischer Faktor für SKS-Patienten. Es gibt multiple Faktoren, welche mit der Entstehung von RNR verbunden sind. SKS-Grad und Anzahl der SKS-Levels waren die stärksten Prädiktoren. Die ASED-Klassifikation ist zuverlässig und einfach zu benutzen. Sie sollte den MRT-Befund von SKS-Patienten ergänzen.de
dc.language.isoenen
dc.publisherStaats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.subjectredundant-nerve-rootsde
dc.subjectPrädiktorende
dc.subjectklinische Bedeutungde
dc.subjectredundant-nerve-rootsen
dc.subjectmeta-analyseen
dc.subjectclassificationen
dc.subjectspineen
dc.subjectclinical significanceen
dc.subject.ddc610 Medizin, Gesundheit
dc.titleRedundant nerve roots in lumbar spinal canal stenosis : Clinical significance, predictors and classificationen
dc.title.alternativeRedundant nerve roots in Patienten mit Spinalkanalstenose : Klinische Bedeutung, Prädiktoren und Klassifikationde
dc.typedoctoralThesis
dcterms.dateAccepted2019-11-19
dc.rights.ccNo license
dc.rights.rshttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
dc.subject.bcl44.51 Diagnostik
dc.subject.bcl44.83 Rheumatologie, Orthopädie
dc.subject.bcl44.97 Medizinische Spezialfächer: Sonstiges
dc.subject.gndCauda equina
dc.subject.gndWirbelkanalstenose
dc.subject.gndWirbelsäule
dc.subject.gndWirbelsäulenchirurgie
dc.subject.gndPrognose
dc.subject.gndMetaanalyse
dc.subject.gndKlassifikation
dc.type.casraiDissertation-
dc.type.dinidoctoralThesis-
dc.type.driverdoctoralThesis-
dc.type.statusinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.thesisdoctoralThesis
tuhh.opus.id10177
tuhh.opus.datecreation2019-12-16
tuhh.type.opusDissertation-
thesis.grantor.departmentMedizin
thesis.grantor.placeHamburg
thesis.grantor.universityOrInstitutionUniversität Hamburg
dcterms.DCMITypeText-
tuhh.gvk.ppn1686872992
dc.identifier.urnurn:nbn:de:gbv:18-101775
item.advisorGNDPapavero, Luca (Prof. Dr.)-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1other-
item.fulltextWith Fulltext-
item.creatorOrcidMarques Freitas Simões, Carlos José-
item.creatorGNDMarques Freitas Simões, Carlos José-
Enthalten in den Sammlungen:Elektronische Dissertationen und Habilitationen
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