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dc.contributor.advisorPerino, Grischa (Prof. Dr.)
dc.contributor.authorBruns, Hendrik
dc.date.accessioned2020-10-19T13:23:17Z-
dc.date.available2020-10-19T13:23:17Z-
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://ediss.sub.uni-hamburg.de/handle/ediss/8158-
dc.description.abstractThis thesis focuses on two important aspects of climate change. First, it deals with recent behavioral instruments to induce individual climate protection, as well as their behavioral underpinnings. Second, it investigates possible factors supporting the emergence of skepticism towards climate change in the light of increasing online news consumption. All of the studies presented here draw insights based on lab- and field experimental data and test causal hypotheses. Central findings are: (1) Neither does transparency on the potential influence and purpose of a pro-environmental default reduce its effectiveness, nor do different aspects of psychological reactance change that. (2) Defaults can have detrimental effects on highly intrinsically motivated contributions to climate protection, relative to recommendations and mandatory minimum contributions, although interaction with source information appears to be negligible. (3) Proclaimed doubt in the independence of news media does not appear to negatively affect consumers' trust in news media- and scientific sources reporting on recent events in climate change. Findings contribute to a better understanding of how pro-environmental nudges work, their effectiveness in relation to conventional instruments, and of the role of proclaimed media distrust on public trust in media and scientific sources reporting on climate change. The former is central to an improved understanding of behavioral instruments that become increasingly important worldwide as governmental policy-tools. The latter is essential for a better understanding of contemporary online environments and their impact on the emergence of fake news, echo chambers, and filter bubbles.en
dc.description.abstractDiese Thesis widmet sich zwei zentralen Aspekten des Klimawandels. Erstens beschäftigt sie sich sowohl mit neueren Verhaltensinstrumenten zur Motivation individuellen Klimaschutzverhaltens, als auch mit deren Verhaltensgrundlagen. Zweitens untersucht sie mögliche Einflussfaktoren auf die Entstehung von Skeptizismus gegenüber Klimawandel, insbesondere vor dem Hintergrund des ansteigenden online Nachrichtenkonsums. Alle der hier vorgestellten Studien ziehen Schlussfolgerungen auf Basis labor- und feldexperimenteller Daten und testen kausale Hypothesen. Wesentliche Ergebnisse sind: (1) Weder beeinflusst Transparenz in Bezug auf potentielle Effekte und Absichten eines umweltfreundlichen Standardwertes dessen Effekt, noch wird dies durch Aspekte psychologischer Reaktanz verändert. (2) Im Vergleich zu Empfehlungen und verpflichtenden Mindestbeiträgen können Standardwerte nachteilige Effekte auf Klimaschutzbeiträge mit hoher intrinsischer Motivation haben. Die Interaktion mit Informationen zum Urheber der Interventionen erscheint vernachlässigbar zu sein. (3) Verkündetes Misstrauen in die Unabhängigkeit der Medien scheint weder einen negativen Einfluss auf das Vertrauen von Konsumenten in Nachrichtenmedien, noch auf das Vertrauen in wissenschaftliche Quellen, die zum Klimawandel berichten, zu haben. Die Ergebnisse tragen zu einem besseren wissenschaftlichen Verständnis der Wirkungsweise umweltfreundlicherde
dc.language.isoenen
dc.publisherStaats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.subjectBehavioral Economicsen
dc.subjectEconomics of Climate Changeen
dc.subjectNudgeen
dc.subjectExperimental Economicsen
dc.subjectSocial Psychologyen
dc.subject.ddc330 Wirtschaft
dc.titleEnvironmental Policy : How Context Affects Behavioren
dc.title.alternativeUmweltpolitik : Wie Kontext Verhalten beeinflusstde
dc.typedoctoralThesis
dcterms.dateAccepted2018-08-30
dc.rights.ccNo license
dc.rights.rshttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
dc.subject.bcl43.30 Umweltpolitik
dc.subject.bcl43.47 Globale Umweltprobleme
dc.subject.bcl77.69 Sozialpsychologie: Sonstiges
dc.subject.bcl83.11 Mikroökonomie
dc.subject.bcl83.63 Volkswirtschaftliche Ressourcen, Umweltökonomie
dc.subject.gndVerhaltensökonomie
dc.subject.gndUmweltökonomie
dc.subject.gndUmweltpolitik
dc.subject.gndKlimaschutz
dc.subject.gndNudge
dc.subject.gndExperimentelle Wirtschaftsforschung
dc.subject.gndExperimentelle Sozialpsychologie
dc.type.casraiDissertation-
dc.type.dinidoctoralThesis-
dc.type.driverdoctoralThesis-
dc.type.statusinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.thesisdoctoralThesis
tuhh.opus.id9731
tuhh.opus.datecreation2019-05-10
tuhh.type.opusDissertation-
thesis.grantor.departmentWirtschaftswissenschaften
thesis.grantor.placeHamburg
thesis.grantor.universityOrInstitutionUniversität Hamburg
dcterms.DCMITypeText-
tuhh.gvk.ppn1675241473
dc.identifier.urnurn:nbn:de:gbv:18-97316
item.languageiso639-1other-
item.creatorOrcidBruns, Hendrik-
item.grantfulltextopen-
item.creatorGNDBruns, Hendrik-
item.advisorGNDPerino, Grischa (Prof. Dr.)-
item.fulltextWith Fulltext-
Enthalten in den Sammlungen:Elektronische Dissertationen und Habilitationen
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